woensdag 7 mei 2014

Verkiezingen in Zuid-Afrika

Maandag begon de nieuwe schoolweek. De vakantie zat nog een beetje in mijn lichaam maar met goede moed en een leuke planning vertrok ik naar school.
Vandaag zou ik kennismaken met mijn nieuwe klas, 7A3. Graad 7 is vergelijkbaar met het eerste middelbaar in België. Het eerste lesuur mocht ik direct beginnen met mijn project.
Het verloop van mijn project in Eversdal is vergelijkbaar met mijn aanpak in Klapmuts. Eerst verduidelijkte ik de bedoeling van mijn project, daarna brainstormden we klassikaal over België.
De leerlingen dachten vooral aan chocolade en sneeuw. Dat is al zeker juist!
Daarnaast dachten ze ook dat er ijsberen en wolven in ons land ronddwaalden. Wat een fantasie hebben deze jongeren, ik maakte hun snel duidelijk dat de dieren zich voornamelijk beperken tot een wild konijn en een occasionele vos.
Ik verdeelde de leerlingen in groepjes (4-6 leerlingen per groep) en gaf elke groep een thema.
De thema's zijn dezelfde als die in Klapmuts: eten in België, school in België, vrije tijd in België, dieren in België en muziek in België. Eerst schrijven de leerlingen op het blad wat ze al weten over dit onderwerp, daarna bedenken ze nog enkele vragen voor de Belgische studenten.

Links boven: 7A3 in actie - Links onder: Brainstormen
Rechts boven: Mnr. Jakobus - Rechts onder: Eversdal laerskool
Ik was blij te zien dat de leerlingen van 7A3 vol enthousiasme begonnen aan hun opdracht. Ze zijn zeer geïnteresseerd in België en kijken uit naar de skype-sessie van vrijdag.
Tijdens dat skypegesprek zullen de Zuid-Afrikaanse leerlingen al hun vragen kunnen afvuren op de Belgische leerlingen van 3IW.
Gelukkig zijn mijn mentoren in België, mvr. Engels en mvr. Boogmans, en mnr. Jakobus ook zeer enthousiast over deze nakende ontmoeting en helpen ze mij enorm goed om dit mogelijk te maken!

Dinsdag was een iets kalmere dag. De planning is weer tegen ons, de leerlingen hadden deze dag grote toetsen, dit had natuurlijk een invloed op hun dagplanning waardoor ik geen les kon overnemen. Ik heb dan maar geobserveerd tijdens de computerles. Tijdens die les kreeg ik ook mijn onderwerp voor mijn eerste les donderdag.
Zoals ik enkele blogsberichten eerder al uitlegde, bestaat het vak 'sosiale wetenskappen' uit aardrijkskunde en geschiedenis. Elke leerkracht verdeelt de uren hoe hij het wil. Toeval of niet, de lessen aardrijkskunde waren net afgerond en mnr. Jakobus vroeg of ik geschiedenis wilde geven. Hoewel dit geen onderwijsvak van mij is, sta ik altijd open voor nieuwe ervaringen en nam ik het aanbod dankbaar aan.
Mijn eerst lesonderwerp: 'Wes-Afrika voor die Europese slawehandel'. Dit onderwerp dwaalt al enkele jaren ergens in mijn achterhoofd rond, dat wordt een mentale graafsessie naar de lessen geschiedenis in het middelbaar.

Klas 7A3
Gisteren - woensdag - stonden de verkiezingen gepland. In België worden de verkiezingen georganiseerd op een zondag om zo geen werkdag te verliezen. In Zuid-Afrika vallen de verkiezingen steevast midden in de week en krijgen bijna alle inwoners een vakantiedag.
De stemdag begint om 7 uur 's morgens en eindigt om 9 uur 's avonds, dit om lange wachtrijen te vermijden.
Tom en ik vergezelde Carin wanneer zij haar stem ging uitbrengen. Het stembureau ziet er ongeveer hetzelfde uit dan in België. Een grote zaal van de nabijgelegen school wordt omgetoverd tot stembureau, je meldt je aan met je identiteitskaart en brengt je stem uit. De Zuid-Afrikanen stemde gisteren op provinciaal en nationaal niveau. Toch moeten ze maar 1 keer stemmen, hun stem voor de provincie geldt ook als stem voor de nationale regering.
Ik besloot gisteren een 'courant' (=krant) te kopen en ook de volgende dagen zal ik dit doen. Op die manier wil ik deze verkiezingen proberen volgen. Ik wil ook benadrukken dat dit historische verkiezingen zijn. In 1994 werden de eerste democratische verkiezingen georganiseerd en won Mandela. Nu, in 2014, zijn het de eerste keer verkiezingen na zijn dood. Vele inwoners van de West-Kaap hopen op verandering.

Carin op weg naar het stembureau, twee nieuwsgierige Belgen in haar kielzog!
Deze ochtend - donderdag - hoorden we de eerste uitslagen via de radio. Het duurt hier enkele dagen om alle stemmen te tellen, tot op dit moment is in elke provincie ongeveer één vierde van de stemmen geteld.
Er is een duidelijk verschil te zien in het stemgedrag van de West-Kaap en de rest van het land. In de West-Kaap heerst een merkbare overmacht van de DA, de democratische partij, maar in de rest van het land overheerst het ANC. Tot groot ongenoegen van de West-Kaapse inwoners zal Zuma herverkozen worden tot president, zij vinden Zuma namelijk niet geschikt als president van een ontwikkeld land.


Straks geef ik mijn eerste les 'sosiale wetenskappen' aan 7A3. Een les geschiedenis zal nooit meer hetzelfde zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten