zondag 20 april 2014

Verlengd weekend

De laatste dag op Klapmuts Primary School was een beetje emotioneel. Tijdens de ochtendvergadering bedankte mnr. Frans ons voor ons bezoek en onze inzet. Hij wenste ons nog veel succes met onze verdere stage. Ook hebben alle studenten nog een kort dankwoord gericht naar de leerkrachten.
Er ontsnapte een traantje, ik hebben me hier zo welkom gevoeld en zoveel bijgeleerd. Ik zal deze mensen echt missen.
Tijdens de Paasviering moesten Tom en ik naar voor komen, we kregen een groot applaus van alle kinderen!
Tijdens het zesde lesuur wou ik nog afscheid nemen van mijn klas, 6A. Ik nam nog enkele foto's en nam een kort filmpje op. Dit wil ik gebruiken om een groter filmpje te maken over de school dat ik kan laten zien in België.
Eén van de meisjes bedankte mij in naam van de klas voor de vele leuke momenten en ik kreeg van iedereen een dikke knuffel! Zelfs de jongens kwamen verlegen langs om me een knuffel te geven, leuk hoor!
De leerlingen kregen ook nog een beetje snoep als afscheidscadeautje. Ik had ook een kaartje gemaakt om hen te bedanken voor hun inzet tijdens mijn project. Op dit kaartje stond ook een foto van de jongens van 3IW. De meisjes waren dolenthousiast! Ze wilden alle namen van de jongens weten en giechelden zoals enkel meisjes dit kunnen.
Ik nam ook afscheid van enkele leerkrachten waarmee ik veel heb gepraat over de school en Zuid-Afrika. Mnr. Myburgh was zelfs een beetje emotioneel en mvr. Bonze excuseerde zich voor haar afwezigheid tijdens mijn project.

"6A, We love Klapmuts Primêr"
's Middags verhuisden Sien en Ruth naar Paarl, Melissa en Leentje kwamen naar Klapmuts.
Vrijdag was het een vrije dag, Goede Vrijdag hé...
Dit vroeg om een uitstapje! Met z'n allen gingen we naar Kaapstad voor een ritje op de 'city sightseeing bus'. Dit is geen klassieke toeristenbus, ze werken via het 'hop-on hop-offprincipe'. De bus rijdt doorheen Kaapstad en de omliggende steden. Je kan afstappen waar je wil, wanneer je terug verder wil rijden stap je gewoon op de volgende bus. Dit is een zeer gemakkelijke manier om Kaapstad en omgeving te verkennen. Wij gingen naar Waterfront, Camps Bay en Hout Bay. Op Green Market Square lieten we ons volledig gaan in het kopen van leuke souvenirs. Het was een zeer leuke dag waarop we veel nieuwe dingen zagen.

Ook gisteren - zaterdag - stond een tripje op de planning. Eerst reden we naar Darling. Daar bezochten we het oude treinstation. We zagen borden die dateerden uit de Apartheid. Hierop stonden opschriften zoals 'Net blankes'. Het deed me een beetje denken aan de borden die je ziet in documentaires over WOII.
Daarna gingen we naar Lange Baan, we aten in een gezellig restaurant dat typische Zuid-Afrikaanse gerechten maakte. Omdat er een buffet was, konden we van alles proeven.
Onze laatste stop was op Bloubergstrand. Van op dit strand worden de bekende foto's van de Tafelberg genomen. Omdat er gisteren veel wind stond, waren er veel kitesurfers. Leuk om even naar te kijken.




Vandaag gingen we naar de kerk. In het kader van een RZL-taak wilden we graag een misviering bijwonen. De viering stond uiteraard volledig in het teken van Pasen.
Toen we binnenkwamen heerste er een gemoedelijke sfeer. De zaal was zeer donker, enkel het podium was verlicht. Tijdens het begin van de viering was er een optreden van een religieuze band. De teksten gingen allemaal over de liefde van Jezus en  zijn opoffering voor onze zonden. De mensen dansten en zongen vol offergave op de muziek. Kim, onze nieuwe Amerikaanse vriendin, ging volledig op in de muziek en de teksten die we hoorden tijdens het vervolg van de viering. Hoewel ik zelf nogal sceptisch tegenover religie sta, maakte deze viering mij toch ook emotioneel. Eén van de redenen waarom ik hier ben is om enkele dingen te leren aanvaarden en relativeren, tijdens de viering kreeg ik toch een moeilijk momentje. Gelukkig waren Kim en Charlene daar om mij een warme knuffel te geven.
'Geloof' is nog zeer sterk aanwezig bij de Zuid-Afrikanen. Onze priesters zouden hier eens op leerschool moeten komen, de manier waarop ze hier 'de boodschap' verspreiden is zo overtuigend en mooi. Een leegloop van de kerk zal hier nog niet snel plaatsvinden.

   
's Middags moesten Tom en ik onze koffer pakken, morgen vertrekken we namelijk naar Eversdal. Daar wacht een nieuw gastgezin, een nieuwe school en een nieuwe ervaring op ons. Charlene en Steven verrasten ons met een geschenkje. We kregen een wijnglas met onze naam op en een lief  briefje. Ik zal Charlene en Steven echt missen!

Op een marktje bij Blaauwklippen aten we opnieuw Belgische frietjes! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten