We hadden aan onze 'gastouders' verteld dat we de bergen zo mooi vonden, daarop stelden zij voor om een korte uitstap te maken. We reden naar de Limietberg, op deze berg zijn enkele mooie uitkijkpunten vanwaar je over de vallei kan kijken. Deze vallei wordt Bainsvallei genoemd, naar de ontwerper en bouwer van de bergpas. Deze man - Mnr. Andrew Geddes Bains - legde in 1850 de weg aan die Wellington met het binnenland van Zuid-Afrika verbindt. De werkmannen waren gevangenen.
Kris vertelt ons heel graag over de geschiedenis van zijn land, en dat is natuurlijk voor ons baie interessant!
Kris vertelt ons heel graag over de geschiedenis van zijn land, en dat is natuurlijk voor ons baie interessant!
We zagen ook voor de eerste keer Afrikaanse dieren in de wildernis, de baboons zaten in het midden van de weg!
Boven: Uitzicht op Groenberg - Ik, Leentje en Melissa - Met onze gastouders: Lize en Kris
Onder: Baboons - uitzicht op Bainsvallei
Zoals ik in mijn vorig bericht had gezegd zijn we ook naar de leefkerk gegaan. Het doel van deze kerk is de jongeren dichter bij het Christelijke geloof brengen. Een jonge man leidde de dienst en deed dit met veel overgave. Tijdens deze diensten wordt veel gezongen en is ruimte voor persoonlijke inbreng. Tijdens het zingen van Afrikaanse en Engels liederen gingen vele mensen echt op in de muziek. Het was speciaal om te zien hoe deze mensen hun geloof zo intens beleven, een zeer boeiende ervaring!
De leefkerk in Wellington
Maar na elke naweek volgt natuurlijk een nieuwe schoolweek.
Vandaag trokken we met de acht studenten terug naar de universiteitscampus in Wellington voor enkele lessen. De eerste les was 'Language education', het ging over de voor- en nadelen van het gebruik van handboeken in de klas. Ik moet toegeven dat ik van de lesinhoud weinig begreep. De docente praatte heel snel en er werd niet gewerkt met een PowerPoint, wat het anders een stuk gemakkelijker maakt om de lessen te volgen.
Daarna wouden we heel graag een les 'Afrikaans' bijwonen. Deze les handelde over semantiek. Het was een zeer leuke en actieve les waarin besproken werd hoe we steeds de context nodig hebben om de betekenis van een bepaald woord te kunnen afleiden. Dit doet me terugdenken aan de lessen Nederlands op onze hogeschool! De docent gaf heel geanimeerd les en ook al verstonden we heel weinig en zeiden we meer 'Euh!', 'Wa was da?' en 'da laatste heb ik ni verstaan, gij?', het was zeker leuk om deze les te hebben gevolgd en de gelijkenis te ontdekken tussen de lessen Afrikaans en Nederlands.
Een les die ik zeker wil vermelden is onze les 'Art'. Een zeer speciale, alternatieve dame gaf kunstlessen aan de studenten kleuteronderwijs. We waren heel blij dat dit een les was waarin we ook zelf konden meedoen. Tijdens hun vorige les hadden de leerlingen leren werken met wasco's en de voor- en nadelen van dit materiaal verkend. Vandaag werkten ze met kleur. Een zeer nuttige tip die de leerkracht gaf: geef niet een volledige doos wasco's aan de kinderen, enkele de hoeveelheid die ze nodig hebben.
De leerkracht benadrukte ook dat de kindjes vooral veel fantasie mogen gebruiken.
In de kunstvakken is er weinig goed of fout, zolang de studenten maar vrije bewegingen gebruiken en hun eigen creativiteit in alle opdrachten steken.
Deze dag was heel leerrijk en ik denk wel dat ik al veel nieuwe ideeën heb om te gebruiken tijdens mijn lesstage de komende weken.
Boven: De kunstklas - ik met 'sprinkhaan in wasco' - de kunstwerken van de Zuid-Afrikaanse studenten
Onder: Tijdens de les - de kunstklas - Tom en zijn interpretatie van 'sprinkhaan in wasco'
Morgen ga ik ook eens een les aardrijkskunde meevolgen, eens zien hoe ze dat hier aanpakken en wat ik nog kan bijleren.
Baie veel groetjies en julle geniet van die lekkere weer in België!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten