Gisteren volgden we terug les op de CPUT. Ik had geluk, ik kon een les Afrikaans bijwonen... en het geluk was aan mijn kant, het was een les poëzie!
Hieronder kan je het gedicht lezen dat werd behandeld tijdens de les.
Een tip om Afrikaans te begrijpen: lees de tekst luidop en vergeet al het Nederlands dat je op school hebt gekregen, laat die platte Waaslandse klanken klinken!
Die dans van die reën - Eugène N. Marais (1871-1936)
Lied van die vioolspeler, Jan Konterdans, uit die Groot Woestyn
O die dans van ons suster!Eers oor die bergtop loer sy skelm,
en haar oge is skaam;
en sy lag saggies.
En van ver af wink sy met die een hand;haar ambande blink en haar krale skitter;
saggies roep sy.
Sy vertel die winde van die dansen sy nooit hulle uit. want die werf is wyd en die bruiloft groot.
Die grootwild jaag uit die vlakte,
hulle dam op die bultop,wyd rek hulle sluk die wind;en hulle buk, om haar fyn spore op die sand te siën.
Die kleinvolk diep onder die grond hoor die sleep van haar voete,
en hulle kruip nader en sing saggies:
"Ons suster! Ons suster! Jy het gekom! Jy het gekom!
En haar krale skud,en haar koperringe blink in die wegraak van die son.
Op haar voorkop is die wegraak van die son.
sy trap af van die hoogte;
sy sprei die vaal karos met altwee arms uit;
die asem van die wind raak weg.
O, die dans van ons Suster!
Dit gedicht gaat over een man, Jan, die wil heersen over al het water uit de Namibwoestijn en zo dus ook de macht wil hebben over het volk dat in de woestijn leeft.
Om de regen op te roepen maakt hij een viool. De wind geeft gehoor aan zijn lied en brengt de regen mee over de woestijn. Maar de regen maakt geen onderscheid en geeft water aan alle mensen.
Voor de liefhebbers:
Je kan in het gedicht de metaforen en personificaties zoeken. Er zijn ook vele alliteraties en enkele enjambementen te vinden.
Je kan in het gedicht de metaforen en personificaties zoeken. Er zijn ook vele alliteraties en enkele enjambementen te vinden.
Je begrijpt al dat ik dit een zeer leuke les vond! Nadien heb ik nog een kort gesprek gehad met mnr. Anker, de docent Afrikaans. Hij vertelde dat toen hij naar school ging, ze nog Nederlandstalige boeken moesten lezen. Hij is een grote fan van Guido Gezelle en Hugo Claus.
Tom en ik zijn ook naar een les aardrijkskunde gegaan, mijn 'gastpapa' Kris Hatting geeft dit vak aan de CPUT dus het was wel leuk om hem eens te zien lesgeven. Hij leidde de les in met de overstromingen in Johannesburg, daarna legde hij ook uit hoe de Tafelberg is ontstaan.
In het kort: een plateau, opgebouwd uit verschillende gesteenten, erodeerde door de wind. Hierdoor sleet een groot deel van het plateau weg en bleef de Tafelberg over.
Mijn onderstaande schets brengt misschien meer duidelijkheid.
Mijn onderstaande schets brengt misschien meer duidelijkheid.
Het verschil tussen de gebergtevormen tafelberg en tafelkop kan je zien op onderstaande schets. Wanneer de hoogte groter is dan de breedte spreken we van een tafelkop, wanneer dit andersom is, spreken we van een tafelberg.
De aardrijkskundeklas in CPUT |
Gisterenavond zijn wij (familie Hatting) en het gastgezin van Chiméne en Angelique (familie Anker) pizza gaan eten in een heel gezellig restaurant in Paarl. Het restaurant lag midden in de wijngaarden en had een mooi uitzicht over de stad.
Na het eten heeft mnr. Anker zelfs een gedicht van Guido Gezelle voorgedragen!
Twee gastgezinnen verenigd rond de tafel |
Er was ons gevraagd om het onderwijssysteem in Vlaanderen voor te stellen aan de studenten van de CPUT. Dat hebben we vandaag gedaan. We hebben ons ingewikkeld systeem zo duidelijk mogelijk proberen uitleggen. De studenten vonden de presentatie zeer interessant en enkelen hebben hem zelf gekopieerd om te gebruiken voor hun thesis.
Albert Hoek - de docent van dienst - verraste zijn studenten door aan te kondigen dat er gesprekken aan de gang waren om enkele studenten de kans te geven om naar België te komen. Een paar studenten waren direct enthousiast... had ik hen moeten waarschuwen voor ons weer?
We hebben de presentatie gegeven in een combinatie Vlaams - Afrikaans en de PowerPoint was in het Engels. Zo konden de studenten ons zeker verstaan.
Jullie favoriete blogster in actie! |
Enkele grote verschillen tussen ons onderwijs en het Zuid-Afrikaanse:
- Kinderen moeten hier vanaf 5 jaar naar school, grade R is de naam van het eerste jaar, vergelijkbaar met ons derde kleuterklasje.
- Grade 1 - 9 is zoals onze lagere school + eerste graad middelbaar onderwijs.
- De hogeschool wordt hier meestal als universiteit bestempeld, hoewel er toch een verschil is tussen de CPUT waar ze lerarenopleiding organiseren en de universiteit in Stellenbosch waar je oa. geneeskunde en rechten kan studeren.
- De opleiding tot leerkracht duurt hier 4 jaar, in het eerste jaar krijgen de studenten een heel algemene opleiding met alle vakken. In het tweede jaar kiezen ze dan twee vakken die ze willen geven.
Ondertussen genieten we van het studentenleven en -joepie joepie! - het weekend begint hier al op woensdag! De woensdagavond is vergelijkbaar met onze donderdagavond, de avond waarop studenten uitgaan.
Vanavond gaan we naar Band Bash, een klein festivalletje dat georganiseerd wordt door de studenten van de CPUT.
Baie veel groetjies!
Antwoord: Gelukkig wees - Ek es baie gelukkig in Suid-Afrika!
Antwoord: Gelukkig wees - Ek es baie gelukkig in Suid-Afrika!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten