Gisteren mocht ik, eindelijk, lesgeven. Ik was wel een
beetje zenuwachtig. Zoals jullie ondertussen weten verloopt de communicatie
tussen mij en de leerlingen niet zo goed. Na een gesprek met Kris Hatting (zaterdagavond
tijdens de roadtrip, werd het mij ook duidelijk hoe dit komt. De zwarte
bevolking heeft naast een zeer beperkte woordenschat ook een eigen
woordenschat. Enkele jaren geleden werd een onderzoek gevoerd naar de kennis
van woorden bij vierjarige kinderen. Een blank Zuid-Afrikaans kind kent op die
leeftijd ongeveer 2000 woorden, een zwart of bruin kind amper 600! Kris
vertelde ook dat de krant ‘Die burger’ een speciale krant uitgeeft voor de
zwarte bevolking. Deze krant gebruikt gemakkelijkere woorden en
zinsconstructies. Ze hanteren ook de slangtaal van de kleurlingen. We zaten met
een tweestrijd: aan de ene kant is het goed dat de zwarten de krant begrijpen
en de actualiteit kunnen volgen, aan de andere kant wordt hun woordenschat niet
verbeterd en zal die waarschijnlijk stagneren.
Terug naar mijn lesjes. Gisteren gaf ik les aan 6A en 6D. De
aardrijkskunde les ging over handel drijven. Ik werkte met het wijdverspreide
kaartensysteem. Nadat ik aan de hand van vragen had uitgelegd wat handel nu
juist is, kregen de kinderen groene en rode kaartjes. Ik gaf voorbeelden en
wanneer de leerlingen dachten dat het handel was, staken ze een groen kaartje
in de lucht. In het andere geval het rode kaartje. Dit werkte zeer goed en de
leerlingen begrepen hoe langer hoe meer wat handel inhoudt. Nadien probeerden
we klassikaal een definitie voor handel te maken, niet echt gemakkelijk.
In deze school werken de lessen steeds volgens hetzelfde
stramien. Eerst wordt de theorie overlopen, dit kan je dus zo leuk maken als je
zelf wil, daarna schrijven de leerlingen alles over van het bord. Tijdens mijn
Belgische stage kreeg ik al eens opmerkingen over mijn bordschema, hier word ik
dus echt gedwongen om na te denken over een gestructureerd bordplan. Of hoe
internationalisering op alle vlakken leerrijk kan zijn…
Vele leerlingen kunnen niet goed lezen of schrijven. Het is
dus belangrijk dat alles op bord wordt geschreven en niet gedicteerd wordt.
Toch slagen velen er nog in om fout over te schrijven. Na elke les controleren
de leerkrachten alle schriften, op deze manier studeren de leerlingen de juiste
info en verbreden ze hun vaardigheden. Voor mij was het dus niet anders. Na
twee uur les te hebben gegeven, installeerde ik me op de achterste bank. Eerst
controleerde ik de schriften van 6D, nadien kwamen alle leerlingen van 6A één
voor één langs met hun schrift. Dat maakt samen meer dan 70 schriften, pfoe!
Ik werkte ook met een beloningssysteem. Per les kunnen de
leerlingen drie stickers verdienen. Wanneer ze op het einde van de lessenreeks
6 stickers hebben verdiend, krijgen ze een kleine verrassing. Dit bleek goed te
werken want de leerlingen waren zeer rustig en werkten relatief goed mee.
Chaos – Juf Anouk: 0-1
Vandaag was een minder leuke dag. Ik had al enkele dagen
last van pijn in mijn onderrug, gisteravond blokkeerde mijn rug volledig. Als
een volleerd ‘pitteke’ strompelde ik naar mijn bed. Eén dafalgan later viel ik
in slaap. Maar deze ochtend bleek de pijn niet minder geworden, ik kon amper
opstaan en wandelen. Ik besloot om niet naar school te gaan en te rusten.
Steven was zelf al ongerust dat een beest me gestoken had. Gelukkig kon Tom na
een uitgebreid onderzoek me geruststellen dat er geen beten op mijn rug
stonden. Gelukkig begreep mijn mentor, mnr. Jass, dat ik niet naar school kon
komen en ik mag mijn geplande lessen donderdag en vrijdag geven. Zo verlies ik
geen stage-uren.
Onder het motto ‘kleine initiatieven kunnen grote
veranderingen teweegbrengen’ gaan Tom en ik iets kleins introduceren in de
aardrijkskundeklas. Het viel gisteren op dat de leerlingen met brakke pennen
schrijven, sommigen hebben zelfs geen pen en moeten wachten tot een andere
leerling klaar is met schrijven om hun pen te lenen. Tom kwam met het idee om
een soort ‘klasbak’ te maken. Ik heb pennen, kleurpotloden en linialen gekocht.
Alles zit in aparte bakken. Bij het begin van de les kunnen de leerlingen een
pen of iets anders nemen, na de les haalt één leerling al het gerief terug op. Donderdag
introduceer ik dit in de klassen, ik hoop dat het zal werken.
Ik hoop dat het morgen helemaal terug in orde is want dan
gaan we naar ‘Farmyard’! Een leuke uitstap voor de kinderen naar een
zwemparadijs! Dat wordt lachen, gieren en brullen van plezier!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten