dinsdag 25 maart 2014

Noord-Zuidproject : ready for lift off !

De voorbije twee dagen heb ik mijn planning voor het vervolg van mijn stage in Klapmuts afgewerkt. Ik had gisteren in de voormiddag een afspraak met mvr. Bonze voor de planning van mijn Noord-Zuidproject. Dit betekent dat ik in de namiddag met haar heb samengezeten. Mvr. Bonze is zeer flexibel in haar eigen planning, ik mocht de lesmomenten die ik wou overnemen zelf kiezen. "Moe ni worrie ni!"
Ook mag ik twee lesjes Engels geven, ik wou graag meer les geven maar de planning overlapt met mijn lessen aardrijkskunde.
De lesjes aardrijkskunde zijn ook al bijna af. Ik wil hun vooral doen leren door veel voorbeelden aan te reiken, zo zullen we de primaire en secundaire producten inoefenen door een dominospel. Aan de rechterkant van elke domino staat een primair product, daar moeten ze dan een domino met aan de linkerkant een secundair product tegen leggen.
Niet echt slecht denk ik dan!

Voorbeeld:
Ik had met mvr. Bonze afgesproken dat ik vandaag het achtste lesuur zou overnemen voor mijn eerste les over mijn Noord-Zuidproject. 
Rond half 1 was ik al klaar met mijn ander werk en ik ging al eens kijken of ik vroeger kon beginnen.
Toen ik de deur opende kwam ik binnen in een spreekwoordelijke varkensstal. De leerlingen stonden op de banken, er werd geroepen en vooral, waar was mvr. Bonze? Een vraag aan de leerlingen verduidelijkte alles. Mvr. Bonze was heel de dag nog niet in de klas geweest! De leerlingen zaten dus al bijna 4 uur niets te doen, en dat leidt natuurlijk tot chaos. Ik besloot dus om dan al te starten met mijn les en het een beetje langer te laten duren, zodat ze toch iets hadden gedaan vandaag.

Met goede moed begon ik aan mijn uitleg. Ik stelde België, Melsele en mijzelf kort voor, blijkbaar is 'Jan' (de naam van mijn oudste broer) een grappige naam hier! Daarna probeerde ik zo duidelijk mogelijk mijn doel uit te leggen. Ik heb hen nog nooit zo stil weten luisteren, wel leuk. 
Blijkbaar is mijn beste Afrikaans een brabbeltaaltje want toen ik zei dat ze mochten beginnen bleven ze een beetje verdwaasd naar mij kijken. Een 'pffff' later begon ik opnieuw. Deze keer was het raak, de leerlingen wisten wat ik van hen verwachtte en begonnen ijverig te werken. 
Vandaag was het de bedoeling dat ze opschreven wat ze al wisten over verschillende thema's en ook nog vragen opschreven voor de leerlingen van 3IW. Ik heb deze vragen net ge-e-maild naar mijn mentoren van het GTI. Dankzij hun hulp, beantwoorden de leerlingen de vragen en krijg ik ze terug. 
Na de vakantie hebben de Zuid-Afrikaanse leerlingen dus genoeg info verzameld en kunnen de gedichten geschreven worden. 
Het uitschrijven van de stappenplannen voor het schrijven van de gedichten zal nog een zwaar werkje worden. 



De thema's waarrond de leerlingen zullen werken:
- Kos* in België 
- Skool in België  
- Vrye tyd in België
- Diere in België
- Musiek in België 
Ik was wel heel blij dat mijn Zuid-Afrikaanse leerlingen zo enthousiast waren. Dan weet je dat het vele werk het waard is. 
Ik heb vernomen dat de leerlingen morgen weer een hele dag alleen zitten, daar zal ik eens verandering in brengen! Morgen wil ik met de leerlingen enkele chirospelletjes spelen, zo kunnen ze hun volledig laten gaan en is hun dagbesteding niet volledig nutteloos. 
Dat wordt een chirowerking met één leidster voor ca. 40 actieve kwiks / rakkers. Ik weet nu al dat ik morgen goed zal kunnen slapen!

Vandaag heeft een leerkracht ons uitgenodigd om donderdag na schooltijd naar haar te komen. Zij woont op een prachtig landgoed en wil ons graag rondleiden. Dat lijkt mij een schitterende dagbesteding. Gelukkige zal het donderdag terug mooi weer zijn. Gisteren en vandaag heeft het immers hard geregend en voor morgen voorspellen ze 'cats and dogs'. Een mens zou voor minder beginnen terugdenken aan België.
Een zeer spijtig gevolg van het slechte weer is dat de uitstap van morgen afgelast is. Een dagje in het openluchtzwembad is natuurlijk niet zo leuk als het stortregent, de uitstap is daarom verzet naar 9 april. 

Op het einde van de dag vroeg ik aan de klas of ik een groepsfoto kon nemen. Dat moet je hen geen twee keer vragen! Deze levendige foto's zijn het gevolg. Daar kunnen de Belgische schoolfotografen nog iets van leren!






* kos = eten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten